Skriv ut

Hönö, Öckerö, Hälsö och Fotö, den 9 oktober

I inbjudan läste vi:

08.30 Kommer som vanligt vår chaufför Thomas och hämtar oss Mölnlycke Garden Center.

När vi kom dit vid 08.25 och äntrade bussen var de 33 andra resenärerna redan på plats och då vi väl satt oss, drog Thomas iväg.

Snabbt och lätt kom vi ut till Hjuvik och ombord på färjan.  Väl över på Hönö Pinan kom guiden ombord och gav oss information och underhållning på turen fram till Öckerö Hembygdsförening.

Vi väntade ut ett tungt skyfall innan vi gick in för att få kaffe och ”bagebrö”, med ost. Gott.

Efter fikat gick vi ut i solskenet och studerade alla välskötta byggnader och tittade på mängder med prylar.

Se mer om Öckerö Hembygdsförening här.

Vid tolvtiden fick vi en visning av den gamla Mariakyrkan, med anor från 1100-talet. När guiden startade en tape med information om kyrkan, var det som en tidsmaskin. Jag förflyttades 55 år tillbaka då jag hörde rösten av komminister Gösta Gustafsson, som tjänstgjorde i Partille i slutet av 50-talet. Gösta Gusfavsson sågs av oss på den tiden som ”en modern präst”. (Till skillnad från kyrkoherden som vi hade motsatt uppfattning om. När vi anordnade dans i scoutlokalen, blev det bara en gång. Därefter fick vi hålla på med "Janssons Frestelse" i andra lokaler).

För övrigt har också Lars Gåreberg tjänstgjort på Öckerö och i Mariakyrkan.

Mer om Mariakyrkan kan du läsa här.

På väg till Fiskemuséet fick vi en rundtur på öarna med mer information och underhållning d.v.s historier.

FiskemuséetHönö Klova är ett mycket intressant ställe, som man med behållning kan besöka även om man varit där tidigare. Stället är organiskt och förändras/utvidgas ständigt. Det senaste tillskottet är fyren Sälö Knapp.

Se mer info om Fiskemuséet här.

När vi insupit all denna information smakade det utmärkt med lax, sås och potatis, på Tullhuset. Också ett ställe som man mycket väl kan återkomma till gång på gång.

Mätta och belåtna strosade vi runt på Klova innan vi fick mer guidning och underhållning med en rundtur på Fotö före hemresan

Än en gång har Britt och Thomas ordnat en resa med lagom blandning av resa, mat, underhållning och information. Ett stort tack, med en blomma från Tullhuset.

PS

En liten studie i språkbruk, som jag fångade upp vid badet i somras.

Här sitter damerna och skvallrar.

Och här sitter herrarna och analyserar omvärldsinformation.

Text och bild, Bengt G Bengtsson.