Skriv ut

Höstbesök på Volvo Cars, Torslanda den 14 september 2016

Favorit i repris, kan man verkligen säga, när 30 personer från Vintergäcken denna strålande vackra septemberdag besökte Volvo. I god tid anlände vi till Visitor Centre och kunde där se och känna på en elegant silvergrå S 90 som förföriskt lockade i receptionen. Passa på och köp ett par bilar medan ni väntar på Blå tåget, tyckte våra värdar i receptionen.

 

Så startade turen som under en timme tog oss genom de mest intressanta delarna av fabriken. Här byggs bilar med den nya plattformen SPA, Volvo Scalable Product Architecture, som medger möjlighet till många olika modeller. Mer än 1000 robotar och över 5000 anställda producerar 54 bilar i timmen och 1000 bilar per dygn.

Under 2015 tillverkade Volvo Cars för första gången totalt mer än 500.000 bilar och, fick vi veta, med målsättningen att nå upp till 800.000 fordon per år.

Man inser när man åker genom fabriken att en bilfabrik är mer än att sätta ihop ett fordon. Så mycket arbete som krävs för att planera och skapa alla robotar som skall samverka på ett perfekt sätt, alla linor som skall leverera delar till rätt plats till rätt modell och att övervaka att allt sker med högsta kvalitet.

Vår guide berättade att ett kvalitetstänkande benämndes ”Rätt från mig”. Varje station har att se till att deras leverans är felfri och redo att ingå i nästa avsnitt och inte lämna ett problem till någon annan.  När vi passerade montering av dörrsidor, (de innehåller många komponenter, det kunde vi se) såg vi en gul lina som löper i huvudhöjd utmed stationerna. Får någon ett problem under monteringen drar man i linan, en melodi klingar till och en specialist skall snabbt dyka upp och hjälpa till att åtgärda problemet. En minut har man på sig, tar det längre tid behöver man stoppa bandet en liten stund och det vill man av förklarliga skäl så långt som möjligt undvika. 

Vi passerade så ”Marriage Point” där kaross och chassi kom från var sitt håll och förenades.

Hur lång tid tar det att bygga en normal Volvo? Cirka 40 arbetstimmar från det att bottenplattan skapats. Många delar såsom exempelvis motorer kommer då från leverantörer på annan plats.

Att marknadsföra och sälja en produkt kräver positiva människor och jag kunde inte låta bli att imponeras av vår guide på turen, Nicole, som på ett engagerat och sakkunnigt sätt och med positiv utstrålning berättade om fabriken och om Volvo. Hennes framförande var mycket proffsigt.

Vi får se om vi får möjlighet till ett nytt besök till våren för dem som inte fick plats denna gång. Först i december vet man på Volvo vilka eventuella produktionsförändringar som kan komma under våren och påverka besöksmöjligheterna. Men innan dess kan vi få se hur man tillverkar kullager som det finns mängder av i både Volvobilarna och de robotar och transportband som är en del av processen.

Text: Gunnar Jernström

Bild: Volvo Cars

Sidan senast uppdaterad 2016-09-18