Skriv ut

Besök i Älvrummet den 20 november 2014

Vi var 26 personer som denna dag besökte Älvrummet nere vid operan, stadens informationslokal om den fortsatta utvecklingen kring älven.

Bänkade kring en stor modell över staden kring älven fick vi av vår duktiga guide Sara under en timme en spännande beskrivning av vad som ligger i den framtida planeringen. 

 ”Vart åker ni när ni säger att ni skall åka till stan?”  frågade hon. Inte tänker vi Hisingen då fastän det är en stadsdel med stor framtidspotential. Hur skall staden förenas över älven?  Nya planerade älvbron väckte en del frågor med sin fria höjd om 12m istället för nuvarande brons 19m. Kortare ramper med mer tillgänglig exploateringsyta är det starkaste skälet till den lägre brohöjden. Idag öppnas nuvarande bro 3-4 gånger per dygn i snitt medan den nya garanteras öppnas upp till 15 gånger per dygn, vilket säkert kan komma att behövas. Varför en lyftbro, som begränsar möjlig passagehöjd till 27m där nuvarande med klaff ger obegränsad öppningshöjd? Det kan man undra, utvärderingsgrunderna fick vi ingen beskrivning av, dock lär det ha varit enighet om valt alternativ. Nåväl, det kvarstår ett överklagande, här står riksintresse mot lokalt intresse.

En ny direktare båtförbindelse över älven finns nu också mellan Rosenlund och Lindholmen där inte mindre än 21000 människor arbetar och studerar. Älvsnabbaren har den döpts till i folkmun. Frihamnen ger stor potential till exploatering. Hamnbanans utbyggnad och nergrävning beskrevs och vi rekommenderades att besöka Färjenäsparken, Karl den IX:s Göteborg en gång i tiden.
Planer för södra älvstranden beskrevs och de är omfattande. Oskarsledens nedgrävning, Stenas Danmarksterminal flyttas 2019, vart? Kanske till Majnabbe, men inget är bestämt. Spårvägsförbindelse från Järntorget, Stora Badhusgatan mot Lilla Bommen, bebyggelse utmed vattnet där och så småningom Västlänken. Allt väl beskrivet av guiden Sara.

Vi flyttade oss in i filmavdelningen där fyra informationsfilmer om varför vi skall bygga Västlänken visades. Staden måste kunna växa rejält, därför krävs bättre kollektivtrafik. Säkert riktigt så men skäl till att länken skall byggas där den är planerad saknades.

 

Här hettade det till och vi var nog ganska eniga om att detta inte var information utan propaganda för politikernas redan fattade beslut! Vi saknade beskrivning av alternativen och varför de förkastats.  Informationsfilmerna bör förändras, det tyckte nog de flesta av oss. Nåväl, vi må väl tycka detta, risken är dock stor att många av oss inte kommer att få uppleva en färdigställd Västlänk. 

Som helhet fick vi en mycket intressant och väl genomförd presentation och de som inte hade möjlighet att lyssna idag rekommenderas varmt att besöka Älvrummet. Det är öppet 359 dagar om året ända tills vi börjar schakta för Västlänken, den skall gå under Älvrummet.

Text: Gunnar Jernström

Bild: Ove Sjöstrand

Sidan senast uppdaterad 2014-11-20