Skriv ut

Besök på Volvo Cars, Torslanda den 31 mars 2016

Äntligen var det dags för ett länge efterlängtat besök på Volvo, höstens besök blev ju inställt på grund av ombyggnad i fabriken. 37 personer anlände i god tid till Visitor Centre och kunde i besökshallen se en ny XC 90 med i stort sett ”extra allt”.

Så kostade den också en bra bit över 900.000 och stor var den. De flesta av oss seniorer får allt nöja sig med en mer modest bil. Efter en säkerhetsgenomgång, där vi fick skriva på att vi skulle följa gällande sekretessregler (ingen fotografering) och deponera våra mobiler, var det dags att kliva ombord på ”Blå tåget”, som under en knapp timme skulle ta oss genom de mest intressanta delarna av fabriken.

 

På grund av fotoförbudet i fabriken, infogas några bilder från produktionen av "Ölme Roadster". Byggd bland annat med komponenter från Volvo S80. Inga likkheter i övrigt.

Karossverkstaden

 

Det yttre skalet av fabriken byggdes redan 1964 men hela interiören och maskinparken har sedan dess bytts ut flera gånger och uppdaterats till dagens högteknologi. Här i Torslanda byggs alla de större modellerna från 60-serien (med något undantag) upp till 90-serien. Alla byggs på samma lina och man måste verkligen imponeras av alla de robotar vi möttes av när vi körde in i första delen. Ett sådant precisionsarbete att få alla att samverka och i rätt ordning. Det ligger en lång förberedelsetid innan maskinerna är redo att sättas på plats.

Pressverkstaden var nästa avsnitt vi passerade där stålrullar på 20 ton skulle förvandlas till olika delar, karossdelar, dörrar, huvar med mera. Pressarna var som man kunde se rejäla bitar och de stod på ett kraftfullt träunderlag, betongen skulle inte klara krafterna utan att krossas. Kvalitetskontrollen var manuell och okulär, här syntes ett par personer som tog upp varje del, granskade och fluktade för att upptäcka eventuella avvikelser. Längst fram i den pressade karossdelen satt ett grönt märke med data för hur den blivande bilen skulle bli, taktyp, eventuell sollucka, färg, interiör, motortyp med mera så att under hela processen rätt del dök upp vid rätt tid på rätt plats. 

 

Drivlinan monteras

 

I övrigt blev det mer persontätt när vi kom till montering, inte minst kunde man se hur till exempel dörrsidor gjordes i ordning av montörer. Viss manuell svetsning i interiören syntes också. Spännande var att se hur olika modeller via transportband fördes fram blandade med varandra i ett skenbart kaos men under total kontroll.

 

Botteplatta och kaross fogas samman

 

Utrustningsdetaljer monteras, kolla bara den fina backspegeln.

 

Vår guide berättade hela tiden om vad som pågick där vi passerade fram genom fabriken och detta med en vackert klingande finlandssvensk dialekt, föredömligt lätt att uppfatta. 54 bilar per minut monterades fick vi veta och XC 90-modellen har överträffat alla förväntningar. Om jag uppfattade det rätt hade man räknat med 50.000 beställningar förra året men fick i själva verket närmare 90.000.

 

Så var det bara "det elektriska kvar". Väl uppmärkt med gula postitlappar.

 

Någon frågade efter genomförd rundtur hur många timmar som gick åt att bygga en normal Volvo och det sades då att storleksordningen var 40 arbetstimmar från det att bottenplattan skapats. Många delar, till exempel motorerna, kommer då från leverantörer på annan plats.

Man kan inte undgå att bli djupt imponerad över det ingenjörskunnande som finns hos oss i Sverige, att sy ihop alla band, maskiner, robotar och inte minst människor på rätt plats i rätt tid kräver det största kunnande. Vi kan vara stolta att ha en så förnämlig fabrik här i Göteborg.

Till er som inte fick chans att komma med på denna tur vill jag informera att det blir ytterligare ett besök i mitten av september, det kommer så småningom mer information om detta på hemsidan. Ta chansen, detta är ett mycket intressant besök!

Text: Gunnar Jernström 

Bild och bildtext: Bengt G Bengtsson

Sidan senast uppdaterad 2016-04-02